>
Kategorie: Telewizory

Żegnamy 3D aktywne i pasywne. Witamy 3D Crossing-Over!

13 kwietnia w Kalifornii pojawi się nowa technologia trójwymiarowa. Ta zastąpi wykorzystywane obecnie pasywne i aktywne 3D. Innowacyjne rozwiązanie o nazwie 3D Crossing-Over zostanie pokazane światu na targach Innovations 2015, gdzie ponownie będziemy mogli zobaczyć najnowsze telewizory 3D. Jednak urządzenia zejdą na plan dalszy właśnie za sprawą 3D Crossing-Over. Oficjalny komunikat na jej temat zostanie ogłoszony dopiero za kilka dni, my natomiast znamy dokładne szczegóły tego, co nadchodzi i przywróci telewizorom 3D ponownie blask.

Geneza 3D Crossing-Over

Wszystko zaczęło się w 2013 roku, kiedy to technologia 3D powoli zaczęła tracić zainteresowanie. Klienci decydujący się na nowy telewizor coraz częściej mieli do wyboru (na siłę) aktywną albo pasywną technologię 3D w co drugim TV. Tak jest do dzisiaj, wystarczy spojrzeć na specyfikację techniczną wyższych i najwyższych serii wszystkich producentów, by przekonać się, że są to telewizory 3D. Największe koncerny (do dzisiaj nie ujawniono jakie) zaczęły zastanawiać się, co zrobić, by odmienić ten stan rzeczy. Na pomysł, jak reaktywować oglądanie filmów na szklanym ekranie w okularach trójwymiarowych wpadł zespół inżynierów z California Institute of Technology. Placówka zrzeszająca ekspertów z całego świata powołała specjalną komisję do stworzenia i rozpowszechnienia innowacyjnej technologii trójwymiarowej.

Rok później doszło do przełomu. Obserwując w laboratorium proces wymiany materiału genetycznego między chromosomami homologicznymi odkryto zmienne właściwości grafenu, który przyczynił się do powstania nowej technologii. To stąd wzięła się nazwa 3D Crossing-Over. Naukowcom udało się połączyć procesy (niewidoczne gołym okiem), które zachodzą na soczewkach okularów zarówno aktywnych, jak i pasywnych podczas trafiania na nie obrazu z telewizora.

Wtedy tworzy się specjalne pole elektromagnetyczne umożliwiające zobaczenie głębi. Tak w skrócie działało do tej pory 3D, ale dodanie grafenu w rozdrobnionej postaci sprawiło, że specjalna powłoka naniesiona (właśnie z grafenu) na soczewkę z okularów pasywnych jak i aktywnych zaowocowała czymś nowym.

2014: głębia nawet do 90 stopni

Zauważono, ze poziom głębi rozszerza się także na boki, dając złudzenie, jakby obraz dochodzący z telewizora nie tylko dostępny był w 3D widziany na wprost, ale też i na boki. Wtedy pomyślano, co byłoby, gdyby udało się rozszerzyć pole widzenia wydobywając z telewizora jeszcze większą głębię, znaną wcześniej z filmów science fiction. Coś na wzór wirtualnej rzeczywistości.

Na wyniki nie trzeba było długo czekać. Z pomocą swoich japońskich kolegów z Japanese Institute of Information Technology, amerykańskim naukowcom udało wytworzyć się związek organiczny, który dodany na soczewki okularów 3D sprawiał wrażenie, jakby widz był cały zanurzony w trójwymiarowym świecie. Nawet podczas oglądania zwykłej reklamy w trójwymiarze. Niestety koszt pokrycia jednej pary okularów zewnętrzną osłoną rozdrobnionych atomów grafenu z nową substancją wynosił aż 12 dolarów. Zaczęto zastanawiać się jak zminimalizować koszty produkcji. Ostatecznie jeden z producentów projektorów wpadł na genialny pomysł, by poprosić o dofinansowanie badań Unię Europejską:)

Co to oznacza dla producentów TV?

Powstanie nowej technologii trójwymiarowej już teraz zaowocowało tym, że niektórzy producenci powoli wycofują swoje telewizory 3D z rynku, a inni opóźniają premierę kolejnych modeli. Skoro ktoś był w stanie wyprodukować okulary ze specjalną powłoką zwiększającą doznania podczas oglądania filmów 3D, to dla przeciętnego Kowalskiego nie będzie miało sensu kupowanie telewizora z aktywnym 3D o wiele droższego od tego z pasywnym. Wystarczy, że dokupi okulary 3D Crossing-Over i efekt będzie znacznie lepszy, bez względu na rodzaj 3D, wykorzystywany w jego TV.

Druga rzecz jaka niepokoi producentów to również spadek zainteresowania akcesoriami do telewizorów, jakimi są okulary 3D. Skoro teraz jedna para kosztuje około 150 złotych, a w tej cenie możemy dostać pięć par 3D Crossing-Over (najprawdopodobniej 5 par), to nie opłaca im się produkować własnych okularów 3D. Tylko, że na to jest już za późno. Wszyscy najwięksi producenci wydali na produkcję okularów 3D do modeli 2015 ponad 5 bilionów dolarów. Oznacza to, że ten towar trafi z powrotem do producenta i przyniesie ogromne straty.

Ceny, dostępność okularów 3D nowej generacji

Jako, że termin 3D Crossing-Over dopiero zadebiutuje w sieci (na godzinę 18:00 czasu lokalnego brak jakichkolwiek informacji w Google) wciąż nie ma żadnych przecieków odnośnie daty premiery nowych okularów. Eksperci twierdzą, że jeden z największych producentów gadżetów do telewizorów zajmie się produkcją okularów ze specjalną powłoką Crossing-Over, z czego będą to dwa typy: pasywne dla posiadaczy telewizorów m.in. od LG i Panasonica i aktywne dla posiadaczy TV, m.in. Samsunga czy Sony.

Dodatkowo koszt wyprodukowania nowych okularów, który może wynosić nawet dwa dolary za sztukę nie oznacza, że te będą znacznie droższe w sprzedaży. Może się okazać, że marża na takie produkty może być niższa, jeśli w pierwszym miesiącu ponad milion osób zakupi nowe okulary. Mało tego koszt zakupu może spaść drastycznie, jeśli zainteresowanie nową technologią trójwymiarową przyniesie lepsze, niż zakładane wcześniej rezultaty sprzedażowe.

Co to oznacza dla posiadaczy TV?

Reasumując nieważne jaki telewizor posiadamy (czy taki wykorzystujący technologię aktywną czy pasywną) wystarczy tylko dokupić nowe okulary, by zyskać o wiele lepsze wrażenia głębi, bez potrzeby zmieniania telewizora na nowy. Technologia nie ma bowiem związku ze zmianami w oprogramowaniu Smart TV, ta będzie kompatybilna z każdym TV. Zmienia się tylko technologia wykorzystywana w okularach.

jacekg

Komentarze

Najnowsze artykuły

Nie masz co oglądać? Oto najlepsze seriale na Max!

Max to skarbnica świetnych seriali – popularnych i wysoko ocenianych zarówno przez widzów, jak i krytyków.…

24 listopada 2024

Wejdź na wyższy poziom oglądania – Samsung OLED 77″ w ekstra cenie w RTV EURO AGD!

Samsung OLED 77S90D – teraz w wyjątkowej cenie w RTV EURO AGD! Dlaczego warto zdecydować…

23 listopada 2024

UFC na Netflix stanie się rzeczywistością? Dana White nie wyklucza takiego scenariusza

Netflix i UFC: Czy to duet idealny? Szef UFC - Dana White komentuje wejście platformy…

23 listopada 2024

Niecodzienne podejście do reklamy gry Indiana Jones robi wrażenie

Nowa gra studia MachineGames zasługuje na innowacyjną reklamę, jakiej dawno nie widziano. Postanowiono, że Indiana…

23 listopada 2024

Sony OLED 65″ w znakomitej ofercie! Dlaczego warto kupić ten model?

Media Expert przygotowało znakomitą okazję na zakup jednego z najciekawszych telewizorów Sony. Dlaczego warto wybrać…

23 listopada 2024

Rewolucja w Xbox Cloud Gaming! Streamuj gry spoza Game Pass

Microsoft wprowadził długo wyczekiwaną funkcję w Xbox Cloud Gaming, która umożliwi granie w gry bez…

23 listopada 2024