Przedstawiamy raport Multiscreeing 2015, opisujący, jak ludzie korzystają z internetu i czego wyszukują podczas oglądania telewizji.
Telewizja skłania do szukania informacji o markach w sieci, ale bezpośrednie kupowanie produktów oglądanych na pierwszym ekranie wcale nie jest jeszcze powszechne. Największy potencjał na marketingowe działania multiscreeningowe mają reklamy emitowane podczas relacji sportowych i działania angażujące stosowane w trakcie teledysków iprogramów religijnych. Na popularności zyskują kampanie integrujące Facebooka i Youtube’a – takie wnioski płyną z badania przez IRCenter Instytut Badań Społecznych Pollster.
Jak wynika z badania, 63% internautów zdarza się szukać informacji o markach i produktach widzianych na pierwszym ekranie i korzystają w tym celu z komputerów PC. Z pośród nich wyróżniają się zaawansowani użytkownicy mediów społecznościowych, którzy szukają marek na Facebooku, Youtube i urządzeniach mobilnych. Analiza pokazała, że Facebook to kanał, który można określić już jako mainstreamowy, śmiało konkurujący z ogólnotematycznymi antenami telewizyjnymi. Najmłodsi konsumenci mediów cyfrowych powszechnie korzystają z niego w celu znalezienia lub pogłębienia informacji o markach i produktach. Dla porównania, Youtube ciągle jeszcze zmienia swoją rolę i obecnie stanowi medium drugiego wyboru w tego typu sytuacjach, a marek chętniej poszukują tam osoby nieco starsze.
Ciekawie wygląda sytuacja w przypadku użytkowników VoD. 58% internautów korzysta z darmowego VoD (zwłaszcza młode osoby), a 12% -z płatnego VoD (nieco częściej kobiety). Najsilniejszą marką wciąż pozostaje Ipla.tv, natomiast najbardziej popularne są vod.pl i zalukaj.tv (wybierany przez najmłodsze osoby). Użytkownicy vod.pl oglądając tradycyjną telewizję najczęściej ograniczają się do stacji ogólnotematycznych. Z kolei użytkownicy Ipla.tv korzystają z wielu różnych stacji, choć chętniej niż inni oglądają te główne. Najbardziej popularni dostawcy płatnej telewizji to wciąż Cyfrowy Polsat i nc+. Ich użytkownicy bardzo chętnie korzystają z największych platform VoD. Wyjątkiem jest Player.pl, którego użytkownicy nieco rzadziej wybierają tych dwóch dostawców.
Coraz bardziej powszechną czynnością staje się szukanie informacji o programach w Google. Zwykle wyszukiwane są wiadomości, filmy i seriale. Robią to nieco częściej kobiety w różnym wieku, które też częściej wyszukują informacje o serialach, teleturniejach, filmach i talent show. Mężczyźni natomiast częściej sprawdzają informacje o relacjach sportowych i grach komputerowych.
źródło: IRCenter
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.