Co możemy zyskać kupując telewizor w sklepie stacjonarnym? Czy nie lepiej zrobić to za pomocą strony internetowej? Okazuje się, że pierwsza opcja może mieć więcej zalet. Warto dowiedzieć się więcej, bowiem zakup TV to często inwestycja wynoszącą nawet kilka tysięcy złotych.
1. Nie kupujemy kota w worku
Zakup w sklepie stacjonarnym daje nam o wiele więcej korzyści, niż zamówienie ze strony internetowej. W tym pierwszym przed zakupem możemy poprosić o wyjęcie telewizora z kartonu, podłączenie go do prądu i sprawdzenie czy wszystko jest z nim w porządku. Inną sprawą jest kupowanie ostatniej sztuki (z ekspozycji) kiedy możemy się upewnić, że TV działa, bo przecież sprzęt jest włączony (na półce).
Przy zakupie w sklepie internetowym nie zawsze mamy taką możliwość. Przeważnie telewizor przywozi kurier w danym przedziale godzinowym i ten nie ma obowiązku zostać i poczekać, gdybyśmy chcieli sprawdzić, czy z telewizorem jest wszystko w porządku. Oczywiście zawsze możemy skorzystać z usługi dodatkowej (w domu klienta), jaką jest profesjonalne podłączenie sprzętu. Wtedy sami nie musimy nic robić, po prostu czekamy na firmę transportową, która na miejscu podłącza nam telewizor. Jednak musimy pamiętać, że nie wszystkie sklepy oferuję takie usługi dodatkowe. Poza tym jeśli one są, to będą płatne.
2. Usługi dodatkowe w sklepie
Coraz powszechniejszą usługą dodatkową przy zakupie nowego telewizora jest tzw. test matrycy. W skrócie polega to na sprawdzeniu czy oryginalnie zapakowany TV nie posiada wypalonych pikseli. Te nie są niestety objęte gwarancją producenta i gdyby okazało się w domu, że w niektórych miejscach na ekranie widać czarne plamki trzeba reklamować produkt.
Reklamacja z pewnością zostanie rozstrzygnięta na naszą korzyść, ale co najmniej 14 dni jesteśmy bez telewizora. Do tego musimy go spakować, zawieźć do sklepu i czekać na zakończenie procesu reklamacyjnego. Tymczasem przy zakupie telewizora poprzez sklep internetowy rzadko kiedy (albo w ogóle) jesteśmy w stanie dodatkowo zlecić test matrycy. Po prostu klikamy dodaj produkt, wpisujemy dane adresowe i na tym przeważnie koniec.
Ważną rzeczą decydując się na zakup telewizora z testem matrycy są korzyści, jakie zyskamy. Po około 5-10 minutach mamy pewność, że nasz nowy telewizor nie posiada żadnego defektu. Natomiast gdyby okazało się, że trafiliśmy na „wadliwy” egzemplarz przeważnie sklep sprawdza kolejny model bezpłatnie i wymienia go od ręki.
W różnych sklepach usługa polegająca na sprawdzeniu matrycy może kosztować od 19 do 99 złotych. Zależy ona od wielu czynników, m.in. czy test przeprowadzany jest poprzez specjalne oprogramowanie komputerowe, poprzez podłączenie tradycyjnego pendriv’a z planszami testowymi, a nawet (w niektórych miejscach) od wielkości telewizora.
3. Dodatkowe promocje na akcesoria
Jedną z największych wad kupowania przez internet jest to, że przy składaniu zamówienia nie zawsze uda nam się dowiedzieć o wszystkich promocjach, dotyczących wybranego przez nas telewizora. Poza tym te „dobrane” przez sklep internetowy, np. dotyczących akcesoriów nie zawsze są najtańszą propozycją, niekiedy nie do końca odpowiadają naszym potrzebom. Oto przykład:
Załóżmy, że do telewizora Samsung UE48JU6400 otrzymamy w cenie promocyjnej kabel HDMI i uchwyt do telewizora. Jednak może się okazać, że w sklepie stacjonarnym koszt zakupu tych akcesoriów może być o wiele tańszy. Po drugie co wtedy, gdy do oferty promocyjnej dołączony jest kabel o długości 1,5 m oraz uchwyt z pełną regulacją? Może nam bardziej pasuje krótszy (albo dłuższy, niż 1,5 m przewód), czy uchwyt bez regulacji, który jest po prostu tańszy?
Tymczasem w sklepie stacjonarnym nie dość, że sami możemy dobrać odpowiednie akcesoria (potrzebną długość kabla, idealny uchwyt do telewizora) to często mamy do wyboru wiele zamienników innych firm w niższej cenie.
4. Jeden telewizor, różne ceny
Kolejnym ciekawym przypadkiem, w którym zakup w sklepie tradycyjnym daje nam coś jeszcze jest zakup w niższej cenie. Sklepy internetowe przyzwyczaiły nas do tego, że przeważnie najlepsze telewizory były o wiele tańsze, niż w normalnym sklepie. Często różnica wynosiła nawet kilkadziesiąt złotych. Jednak nie zawsze, bowiem coraz częściej koszt zakupu tego samego telewizora jest identyczny (kiedy doliczymy dostawę) albo i wyższy. Sklepy stacjonarne od pewnego czasu mają przewagę polegającą na tym, że to właśnie tam dany model jest tańszy, niż w sieci.
Dzieje się tak z wielu powodów, a najistotniejszy jest taki, że po prostu wielkim sieciom sklepów zależy na tym, by klienci przychodzili do salonu, a nie dokonywali zakupów przez internet. Chodzi o wiele czynników, wśród których istotnym jest profesjonalna obsługa klienta czyli jedna z najważniejszych cech działalności każdego sklepu. To właśnie klienci indywidualni, a nie internetowi chwalą sobie jakość obsługi (face to face) oraz przede wszystkim fachową wiedzę sprzedawców i pomoc w zakupie telewizora.
Tymczasem w sklepie internetowym na próżno znaleźć powyższe czynniki. Wyjątkiem są sklepy internetowe, posiadające tzw. czat, z którego możemy dowiedzieć się więcej o interesujących nas produktach. Jednak to nie to samo, co rzetelnie przeprowadzona na żywo rozmowa ze sprzedawcą.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Dodaj komentarz