UPC Polska już wkrótce przejmie trzecią największą kablówkę w naszym kraju – firmę Multimedia Polska. Co to oznacza dla abonentów przejmowanej spółki?
Przejęcie Multimedia Polska to jedna z największych transakcji na polskim rynku telekomunikacyjnym ostatnich lat. Jej ostateczna wartość ma opiewać na kwotę nawet 3 miliardów złotych, a środki na kupno UPC pozyska z powiększenia własnego długu oraz środków własnych. Całość transakcji ma zakończyć się w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy, a zgodę na finalizację przejęcia musi wydać jeszcze organ regulujący – UOKiK.
Tym samym UPC Polska znajdzie się w posiadaniu bazy ponad 800 tysięcy klientów, którzy korzystają z blisko 1,5 miliona usług łączonych świadczonych przez Multimedia Polska. Tym samym ilość klientów obsługiwanych przez UPC Polska zwiększy się z dotychczasowego 1,4 miliona do nieco ponad 2,2 miliona osób. Łącznie w zasięgu funkcjonowania połączonych spółek znajdzie się ponadto aż 4 miliony gospodarstw domowych. Co tu dużo mówić – dla operatora kablowego jest to ekspansja na ogromną skalę.
Z rynkowego punktu widzenia taka fuzja ma charakter zwiastujący powstanie nowego monopolisty na rynku telewizji kablowej oraz usług opartych na połączeniu przewodowym. W tym momencie drugi największy operator kablowy – Vectra – posiada w swojej ofercie blisko milion abonentów – to przejęcie pozwoli UPC ponad dwukrotnie zdystansować najgroźniejszą konkurencję, a co ciekawe, w sieci pojawiają się już plotki o kolejnym planowanym przejęciu przez UPC właśnie tego operatora.
Co zmieni się zatem dla samych klientów Multimedia Polska. Na samym początku po przejęciu zapewne niezbyt wiele, przynajmniej do końca obowiązywania umów podpisanych jeszcze ze spółką Multimedia Polska. Po przejęciu firmy cennik oraz inne oferowane usługi będą kształtowane już tylko przez UPC, a nie jest tajemnicą, iż mimo największej popularności cennik UPC należy do najdroższych do rynku, zwłaszcza jeśli chodzi o pakiety dodatkowe zawierające takie kanały jak HBO czy Canal+. Z drugiej strony jednak włodarze UPC zapowiadają solidne inwestycje w infrastrukturę techniczną, dzięki czemu znacznie wzrosnąć ma prędkość internetu przesyłanego za pośrednictwem światłowodów oferowanych przez Multimedia Polska, a abonencie otrzymają dostęp do platformy Horizon TV, pozwalającej na oglądanie telewizji poprzez internet na smartfonie czy tablecie.
Jedno jest więc pewne – mamy do czynienia z sytuacją, która zdecydowanie wywróci rynek operatorów telewizji kablowej do góry nogami i sprawi, że UPC na długi czas (o ile nie na zawsze) zyska plakietkę absolutnego monopolisty na tym rynku. I wszystko wskazuje na to, że to wcale nie koniec ekspansji.
źródło: UPC
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.