Firma Sony zaprezentowała telewizory OLED i LCD na 2019 rok. Premierowe modele przynoszą szereg nowości: m.in. rozdzielczość 4K, technologię Sound-from-Picture Reality oraz… odświeżonego pilota.
To będzie dobry rok dla miłośników nowinek z segmentu RTV. Tak ciekawych telewizorów nie było na rynku od dawna – i mowa tu o wszystkich firmach. Ten wpis poświęcony będzie jednak przede wszystkim Sony – japoński producent zaprezentował wczoraj w Budapeszcie niemal wszystkie nowości na 2019 rok.
Co ciekawego dostaniemy w tegorocznym lineupie? Dwa nowe OLEDy, świetne serie premium oraz coś, na co sam czekam z niecierpliwością czyli ZG9, o którym mówi się jako o następcy owianego legendą ZD9.
Ciekawie zapowiadają się również terminy debiutów na polskim rynku – telewizory 4K HDR Sony XG95 — z pełną matrycą diod LED, szeregiem zaawansowanych technologii Sony oraz systemem Sound–from–Picture Reality zapewniającym prawdziwą harmonię między obrazem a dźwiękiem — trafią do pierwszych polskich sklepów na początku marca.
Telewizory Sony Android będą również kompatybilne z Apple AirPlay 2 i HomeKit. AirPlay 2 pozwala na efektywne przesyłanie zawartości multimedialnej z iPhone’a, iPada i komputera Mac na ekran telewizora Sony. Z kolei HomeKit umożliwia łatwe i bezpieczne sterowanie inteligentnymi urządzeniami domowymi za pomocą aplikacji Home lub poprzez inteligentnego asystenta głosowego Siri na urządzeniach Apple. Wsparcie dla AirPlay 2 i HomeKit zostanie wprowadzone w modelach ZG9, AG9, XG95, XG85 w tym roku.
Wygodę użytkowania zwiększa nowy, inteligentny pilot, współpracujący z dekoderami kablowymi/satelitarnymi, odtwarzaczami Blu-ray Disc czy konsolami do gier. Dzięki systemowi transmisji radiowej nie ma nawet potrzeby kierowania go w stronę telewizora. Na zakończenie warto wspomnieć o nowym systemie obsługi, umożliwiającym szybki dostęp do ustawień i ulubionych aplikacji.
Sony AG9 – najmocniejszy OLED z serii Master
Następca modelu AF9, który był jednym z droższych, a równocześnie jednym z najlepszych urządzeń na rynku, wydaje się solidnym kandydatem na nowego, flagowego OLEDa. AG9 to seria telewizorów OLED 4K HDR. Tworzące ją modele dostępne są w wersjach o rozmiarze 55, 65 i 77 cali – zwracają uwagę smukłością obudowy, bardzo szerokimi kątami widzenia, dokładną reprodukcją kontrastów oraz charakterystyczną dla technologii OLED niezrównaną głębią czerni.
Za precyzyjne sterowanie ponad 8 milionami samorzutnie świecących pikseli odpowiada procesor obrazu X1 Ultimate. Sterownik Pixel Contrast Booster wzmacnia z kolei intensywność barw i kontrast w jasnych fragmentach – w rezultacie seria AG9 jest porównywalna pod względem jakości obrazu z monitorami profesjonalnymi. Do zadań procesora obrazu należy również zwiększanie wyrazistości materiałów 4K HDR oraz nadawanie treściom SD i HD wyglądu zbliżonego do 4K HDR.
Intensywne wrażenia przy słuchaniu to zasługa technologii Acoustic Surface Audio+. Dzięki niej ścieżka dźwiękowa dobiega z całej powierzchni ekranu i otacza widza, zapewniając pełną harmonię między obrazem i dźwiękiem. Użytkownicy zestawów kina domowego mogą też włączyć tryb głośnika centralnego, w którym telewizor pełni funkcję tego głośnika.
Wyróżnikiem serii AG9 jest minimalna głębokość. Po zainstalowaniu na ścianie przy użyciu opcjonalnego uchwytu SU-WL850, odległość między płaszczyznami ściany i ekranu jest o połowę mniejsza niż w poprzednim modelu Sony. Uchwyt pozwala ponadto ustawiać telewizor pod różnymi kątami.
Aby oglądany obraz miał najwyższą możliwą jakość, rozdzielczość 4K idzie w parze z jasnością, kolorystyką i szczegółowością zapewnianą przez technologię dużego zakresu dynamicznego (HDR). W rezultacie obszary ukryte dotąd w głębokich cieniach i świetle słonecznym ujawniają się teraz z pełną wyrazistością i szczegółowością. Aby widzowie mogli w pełni docenić zamysł reżysera, telewizory z serii AG9 obsługują materiały IMAX Enhanced i są wyposażone w tryb kalibracji aplikacji Netflix oraz dekodery Dolby Vision i Dolby Atmos.
AG9 wygląda na solidnego kandydata do rankingu najlepszych telewizorów, a być może okaże się nawet najlepszym odbiornikiem 2019 roku. Wszystko wskazuje na to, że Sony na stałe zaprzyjaźniło się z OLEDami i konsekwentnie rozwija flagową linię. Sprzęt znajdziemy w przekątnych: 55, 65 oraz 77 cali.
Sony AG8 – ten OLED może być hitem
Jeżeli słyszeliście o telewizorze AF8 to znaczy, że śledziliście rynek OLEDów w zeszłym roku. Sony AF8 był na pewno bardziej popularny niż droższy kuzyn – przede wszystkim ze względu na cenę, która (choć wygórowana) była w zasięgu zdecydowanie większej części odbiorców.
Sony AG8 ma wszystko to, co potrzebne – nieskończony kontrast i rewelacyjną czerń. Dodatkowo procesor graficzny Sony X1 Extreme podkręca jakość emitowanego obrazu.
AG8 pracować będzie pod kontrolą Android TV, czyli moim zdaniem najciekawszego systemu dostępnego w telewizorach. Zalet otwartego systemu jest całe mnóstwo, a pewność aktualizacji po stronie Googla dobrze wróży dla przyszłościowego wsparcia.
Sony AG8 dostępny będzie w 55 i 65 calach – jeżeli Sony nie przesadzi z ceną tego odbiornika (kto wie, może nawet ustanowi ją na niższym poziomie niż ten, do którego marka przyzwyczajała nas latami), to może się okazać hitem sprzedażowym nie tylko wśród telewizorów Sony, ale i wśród konkurencyjnych urządzeń.
Sony ZG9 – LCD na który czekaliśmy
Zazwyczaj wybierając między OLEDem a telewizorem LCD, decyduję się na ten pierwszy. ZG9 ma szansę to zmienić.
Wobec stale rosnącej popularności dużych telewizorów, firma Sony wprowadza modele ZG9 z ekranami 85 i 98 cali, zapewniającymi olbrzymi obraz w zaciszu domowego salonu. Przy tak dużym rozmiarze wyświetlacza wyzwaniem staje się zagwarantowanie znakomitej jakości obrazu. Konstruktorzy Sony zwiększyli więc rozdzielczość: modele z nowej serii są pierwszymi oferowanymi przez Sony konsumenckimi telewizorami HDR o rozdzielczości 8K. Podwojenie liczby linii poziomych i pionowych sprawia, że obraz 8K zawiera cztery razy więcej pikseli niż w standardzie 4K (i 16 razy w porównaniu z Full HD). Tak zwiększona rozdzielczość staje się źródłem bardziej intensywnych wrażeń dla widzów, zwłaszcza że pojedyncze piksele na wielkim ekranie są praktycznie nierozróżnialne.
Liczy się jednak nie tylko rozdzielczość: równie duże znaczenie dla jakości wyświetlania na tak dużym ekranie ma procesor obrazu. Firma Sony wprowadziła więc autorski algorytm, który optymalizuje wydajny procesor X1 Ultimate do przetwarzania 33 milionów pikseli w obrazie 8K. Na tym samym procesorze oparto również nowo opracowany system 8K X-Reality PRO, interpolujący każdy materiał w celu nadania mu wyglądu zbliżonego do obrazu 8K. W zwiększeniu dokładności tego procesu i szczegółowości wynikowego obrazu pomaga nowa, dedykowana baza danych 8K.
Na potrzeby serii ZG9 stworzono również dedykowane technologie 8K, w tym Backlight Master Drive z przyciemnianiem lokalnym czy 8K X-tended Dynamic Range PRO. Technologia Backlight Master Drive użyta w serii ZG9 steruje gęsto upakowanymi, niezależnymi modułami LED, zapewniając niespotykany wcześniej kontrast między jaskrawą bielą a głęboką czernią. Aby maksymalnie wykorzystać ten system podświetlenia, technologia 8K X‑tended Dynamic Range PRO zużywa zaoszczędzoną energię do zwiększenia jasności wybranych fragmentów.
Kolejną ważną kwestią w coraz większych telewizorach staje się dokładne umiejscowienie źródeł dźwięku. Opierając się na doświadczeniach nabytych przy projektowaniu technologii Acoustic Surface Audio do modeli OLED, firma Sony zastosowała w serii ZG9 jej rozszerzoną wersję: Acoustic Multi‑Audio. Jest ona podstawą systemu Sound-from-Picture Reality, wiernie rozmieszczającego dźwięk z użyciem dwóch przednich, dwóch dolnych i dwóch górnych głośników. Widzowie słyszą więc dźwięk z ekranu, a nie z miejsca, w którym znajduje się głośnik. Oprócz tego użytkownicy zestawów kina domowego mogą włączyć tryb, w którym telewizor staje się głośnikiem centralnym. Wrażenia przy słuchaniu polepsza również system Dolby Atmos, rozszerzający i wzbogacający pole dźwiękowe (w przyszłości, po wydaniu odpowiedniej aktualizacji oprogramowania).
W serii ZG9 zastosowano także technologię X-Wide Angle, której zadaniem jest utrzymywanie niezmiennej jakości i wiernej kolorystyki obrazu oglądanego pod różnymi kątami. Technologia X-Motion Clarity przeciwdziała natomiast zamazywaniu się ruchu bez zmniejszania jasności obrazu.
ZG9 to model, który rozbudza moją największą ciekawość. Nie chodzi zresztą o samą rozdzielczość, bo ta jest obecnie pieśnią przyszłości. O jakości telewizora stanowi jakość obrazu, a ta, jeżeli będzie czymś lepszym od tej jaką znamy z ZD9 to można śmiało stwierdzić, że odbiornik na stałe zapisze się na kartach historii telewizorów.
Niestety, nadal musimy czekać na europejską premierę telewizora 8K – dużo jednak wskazuje na to, że nastąpi ona już niebawem.
Sony XG95 – seria premium (nie) dla każdego
Po dobrze przyjętym XF90 czas na następcę, którym będzie XG95. Model nieco podobny do tego, który mieliśmy okazję obserwować już trzy lata temu – dokładniej XE93. Wierzę jednak, że ten wariant sprawdzi się jeszcze lepiej niż poprzednik sprzed lat.
Estymowane ceny detaliczne poszczególnych modeli są następujące:
- KD-85XG95: około 25 000 PLN
- KD-75XG95: około 20 000 PLN
- KD-65XG95: około 11 000 PLN
- KD-55XG95: około 8 000 PLN
Pełne podświetlenie diodami LED, tworzone przez wiele stref umieszczonych bezpośrednio za ekranem zapewnia kinowy kontrast i jasność obrazu oraz dokładne szczegóły i głębię. Dzięki połączeniu tego rozwiązania z opracowaną przez Sony technologią lokalnego przyciemniania X-tended Dynamic Range PRO telewizory z serii XG95 rozjaśniają i przyciemniają poszczególne strefy LED w celu poprawy kontrastu i jasności.
Zastosowany w serii XG95 procesor X1 Ultimate jest źródłem fantastyczych wrażeń przy oglądaniu obrazu 4K HDR, który praktycznie nie ma sobie równych pod względem szczegółowości i wyrazistości. Do zadań procesora należy inteligentna analiza poszczególnych obiektów, a służąca do tego technologia Sony Object-based Super Resolution zapewnia wyjątkową dokładność i szczegółowość.
Technologia Object-based HDR remaster umożliwia z kolei optymalizację każdego obiektu w celu zwiększenia głębi, wierniejszego odwzorowania faktur oraz wzmocnienia realizmu całego obrazu. W serii XG95 (w modelach 75″ i 85″) wykorzystano też technologię X-Wide Angle, zapewniającą niezmienną jakość obrazu oglądanego pod różnymi kątami.
To firmowe rozwiązanie optyczne Sony steruje światłem w taki sposób, aby ograniczyć przebarwienia gdy obraz oglądany jest pod kątem i zapewnić wierne kolory niezależnie od miejsca, w którym siedzi widz. Dzięki połączeniu z technologią X-Motion Clarity, która nie zmniejszając jasności obrazu przeciwdziała zamazywaniu się ruchu przy oglądaniu sportu i szybkich akcji, telewizory XG95 nie są narażone na typowe problemy występujące w panelach LCD.
Aby oglądanie było źródłem jeszcze bardziej intensywnych przeżyć, w serii XG95 wprowadzono system Sounds-from-Picture Reality oraz nowatorską technologię dźwięku Sony: Acoustic Multi-Audio. W rezultacie dźwięk dobiega ze środka ekranu i znakomicie pasuje do obrazu. Efekt ten osiągnięto poprzez uzupełnienie obecnego systemu audio dodatkowymi dwoma głośnikami wysokotonowymi. Aby widzowie mogli w pełni docenić zamysł reżysera, telewizory z serii XG95 są wyposażone w „Tryb kalibracji aplikacji Netflix”, tryb „IMAX Enhanced” oraz dekodery Dolby Vision™ i Dolby Atmos™.
Sony XG85 – solidny średniak
Ósmą serię Sony z 2019 roku możemy określić jako serię najbardziej zróżnicowaną w lineupie japońskiego producenta. Przede wszystkim ze względu na matryce – w najwyższych seriach możemy liczyć na 120 Hz odświeżanie, podobnie zresztą jak miało to miejsce w 2018 roku.
W serii XG83 wykorzystano procesor Sony 4K HDR X1 z technologiami Object-based HDR remaster i Super Bit Mapping HDR, których zadaniem jest zwiększanie głębi, wzbogacanie faktur i nadawanie obrazowi naturalnej kolorystyki. W rezultacie uzyskano dokładniejszy, wyjątkowo realistyczny obraz o większej maksymalnej jasności.
W tym przypadku telewizory z serii XG85 i XG83 niewiele będą różniły się od swoich poprzedników z 2018 roku – wyposażone w 120 Hz panele telewizory będą wypełniały lukę pomiędzy tymi najdroższymi i tańszymi modelami.
Jest to bardzo dobra propozycja dla tych, którzy cenią płynność ruchu w sporcie lub w grach, ale jednak nie chcą przeznaczać fortuny na telewizor. Myślę, że w przedziale 120 Hz telewizorów seria XG85 może jeszcze sporo namieszać.
Sony XG80 – wysoka jakość w niższej cenie
Jeżeli Sony zachowa swoją politykę w stosunku do swoich modeli z liczbą 8 na przodzie to modele spod szyldu XG80 wyposażone będą w matryce 60 Hz. Rozpiętość przekątnych jest znaczna: 43″, 49″, 55″, 65″, 75″. To niewątpliwie rozsądna decyzja, ze względu na zapotrzebowanie na coraz większe ekrany.
Jak widać po rozmiarach w jakich dostępny będzie w sklepach telewizor XG80, firma liczy że będzie to model, który zyska największą sprzedaż (każdy producent ma u siebie taki model, który ma być tym najbardziej popularnym).
We wszystkich czterech seriach wykorzystano firmowy system przetwarzania obrazu Sony. Technologia 4K X-Reality PRO interpoluje i wyostrza obraz, nadając mu jakość zbliżoną do 4K i ujawniając dodatkowe detale sceny. Zadaniem technologii TRILUMINOS Display jest natomiast wierna reprodukcja każdego koloru we wszystkich jego odcieniach. Elegancki, atrakcyjny wygląd to z kolei zasługa ramki ekranu — wykonanej z aluminium (XG83) lub o wyglądzie szczotkowanego aluminium (XG80, XG70) — oraz stylowych podstaw pozwalających ukryć przewody.
Sony XG70 – podstawowa linia dla oszczędnych
Podstawowa, najtańsza linia Sony zaprezentowana na 2019 rok, cechuje się niezłą dostępnością w różnych przekątnych – 43″, 49″, 55″, 65″. To oczywiście duży plus, no i w parze z tym idzie zwykle niższa cena – a wiadomo, że nie każdy przywiązuje przesadną uwagę do perfekcyjnej jakości obrazu.
Jeżeli jednak XG70 będą świeciły przynajmniej tak samo, jak modele Sony z podstawowego segmentu to jestem spokojny o ich jakość. Ważną zmianą (przynajmniej wynikającą ze strony producenta) jest brak Android TV w telewizorach siódmej serii.
Jak wiadomo z tym oprogramowaniem mogliśmy się spotkać w 2018 roku, kiedy to Sony podzieliło swoje podstawowe modele na dwie serie – XF70 oraz XF75, gdzie ta druga wyposażona była w zdecydowanie lepszy, bardziej rozbudowany system Smart TV. Jeśli mam wskazać na hit sprzedażowy w 2019 roku to śmiało stawiałbym na tę serię.
Sony nie próżnuje
Sony prezentując lineup na 2019 rok pokazuje, że nie odstaje od konkurencji. Co ciekawe, jest to jeden z niewielu producentów posiadających w swojej ofercie matryce organiczne, który nadal produkuje high-endowe telewizory LCD. Nie są to na pewno modele z przypadku – zaraz obok telewizorów plazmowych i OLEDów – w tle zawsze były niezawodne LCD. Teraz wchodzą one na najwyższy poziom właśnie dzięki – moim zdaniem najciekawszemu – modelowi ZG9.
Rozdzielczość 8K, rozwiązania takie jak Acoustic Surface Audio, matryce Triluminos oraz Android TV stanowić będą o sile Sony w 2019 roku. Oczywiście najwięcej emocji budzą modele ze średniej i wyższej półki, natomiast jestem przekonany że modele na 60 Hz matrycach też będą sprawdzały się bardzo dobrze – czyli tak jak miało to miejsce już w 2018 roku.
Oczywiście, są rzeczy, które mogą się nie podobać. Tu przede wszystkim rolę odgrywać będzie gust każdego użytkownika. Już w ubiegłym roku Sony zaczęło robić większość modeli z dwoma nóżkami zamiast jednej, solidnej, centralnej stopy, która moim zdaniem wyglądała najlepiej.
Ciekawą rzeczą zaprezentowaną przez Japończyków jest również nowy pilot. Zdaje się niezwykle funkcjonalny, ale wyglądem przywołuje na myśl raczej stare modele. Wygląd to jednak kwestia gustu – czas pokaże jak oceni to rozwiązanie rynek.
Jeżeli tylko Sony nie przesadzi z cenami, to sukces sprzedażowy telewizorów z nowej oferty jest niemal pewny. Solidnie wyglądające OLEDy, high-endowe LCD, a następnie model, który będzie skutecznie walczył w segmencie premium, czyli XG95. Nie mogę doczekać się pierwszych testów. To będzie ciekawy rok.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Telewizory super, a końcowy efekt niszczy mulący android… Co z tego, że ma teoretycznie większe możliwości niż inne systemy, jak 99,9 ludzi z tego nie skorzysta bo ograniczą się do podstawowych opcji? Samsung ma szybkiego, intuicyjnego tizena dlatego samsung wygrywa pojedynek w liczbie sprzedanych tv, choć nie ma lepszej jakości obrazu niż sony
Myślę, że wyniki Samsunga to raczej konsekwencja szerszej oferty na niskiej półce. Nie umniejszając Tizenowi oczywiście. 🙂
Jeżeli ograniczyć się do podstawowych opcji i nie instalować dodatkowych aplikacji to Android jest również bardzo lekkim systemem wbrew wielu opiniom. 😉
Wystarczy stanąć obok dwóch telewizorów jednego z TIZENEM, drugiego z ANDROIDEM i skorzystać z podstawowych opcji czyli włączenie TV, skorzystać z youtube, netflix itp. żeby zobaczyć jaka przepaść dzieli te dwa systemy. Kto nie wierzy, niech idzie do dowolnego sklepu z elektroniką, powie, że chce kupić tv, poprosić o pilota, pochodzić trochę po menu i sprawdzi. Nie jestem fanbojem żadnej firmy, ale jeśli chodzi o system to android odbiega mocno od konkurencji.