Jak podaje IHS Markit, Samsung sprzedał więcej telewizorów QLED niż pięciu topowych producentów oferujących OLEDy razem wziętych. Tylko co z tego wynika i czy ma to w ogóle jakieś znaczenie?
Samsung po nieudanym romansie z technologią OLED w 2013 roku porzucił rozwijanie projektu matryc opartych o diody organiczne i skupił się na doprowadzaniu do perfekcji klasycznych telewizorów LCD, które (w wypadku modeli z segmentu premium) po jakimś czasie nazwał QLEDami.
QLED, czyli telewizor LCD na matrycy VA wzbogacony o warstwę kwantowych kropek, które pozwalają uzyskać lepszy obraz, stał się wyznacznikiem jakości w telewizorach LCD. Oferował zwykle lepsze wartości jasności w trybie HDR niż lwia część LEDowych telewizorów, jednocześnie starając się nawiązać walkę o jakość obrazu z konkurencją, która zaufała technologii matryc organicznych.
Sprzedaż telewizorów QLED vs OLED
W pierwszym kwartale 2019 roku Samsung sprzedał 896,400 telewizorów QLED. Dla porównania, w tym samym czasie pięciu producentów specjalizujących się w OLEDach (LG, Sony, Philips, Panasonic i Skyworth) w sumie sprzedało 569,600 telewizorów OLED. W ostatnim kwartale 2018 roku ten wynik wynosił 1,080,900 QLEDów w stosunku do 867,700 telewizorów OLED pięciu wyżej wymienionych marek razem.
IHS Markit przewiduje wzrost sprzedaży QLEDów w porównaniu do OLEDów aż do 2022 roku. W całym 2018 roku Samsung sprzedał 2,67 mln telewizorów QLED i jednocześnie na rynku telewizorów z kropką kwantową trzyma udziały na poziomie 98%. Pozostałe 2% rozkładają się zatem na TCL, Vizio oraz Hisense.
Udział w rynku OLEDów rozkłada się dużo bardziej zróżnicowanie. Na rynku jest 9 głównych graczy mających w swojej ofercie OLEDy, którzy w 2018 roku sprzedali 2,51 mln telewizorów. Największym i naturalnie najbardziej popularnym jest LG Electronics, które swoje udziały utrzymało w 2018 roku na poziomie 62,2%.
Co z tego wynika?
Z przeprowadzonego badania wynika przede wszystkim to, że ludzie dalej bardzo chętnie kupują telewizory LCD, które cechują się większą dostępnością w niższych calarzach (OLEDy zaczynają się od 55 cali) a także w niższych cenach.
Marketing Samsunga również zrobił swoje, ponieważ wiele osób zastanawia się ciągle czy QLED i OLED to tożsama technologia, a skoro Samsung proponuje tańsze urządzenia to dlaczego „przepłacać” za organiczne matryce?
Samsung bezsprzecznie pozostaje liderem sprzedaży telewizorów, co przekłada się na jego dominację na tej gałęzi rynku. Mimo ciągle rozwijanej i ulepszanej technologii matryc organicznych pod względem ilości sprzedaż telewizorów LCD cały czas stanowi bardzo mocne filary sprzedaży u wszystkich producentów.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.