Najnowsza analiza danych dotyczących popularności telewizorów z półki premium pokazuje, że to segment, który został wręcz zdominowany przez największych koreańskich producentów – LG oraz Samsunga. Preferencje odbiorców najdroższych modeli zmieniają się jednak bardzo szybko, zwłaszcza w Europie.
Statystyki pochodzące bezpośrednio od analityków z firmy IHS Markit nie pozostawiają złudzeń – segment telewizorów z półki premium (a więc kosztujących powyżej 2500 dolarów, czyli około 10 tysięcy złotych) został opanowany przez dwóch, wielki producentów z Korei Południowej – LG oraz Samsunga.
Ciekawe wnioski można wysnuć zwłaszcza z analizy danych pochodzących z Europy oraz Stanów Zjednoczonych, czyli rynków odpowiadających za ponad połowę sprzedaży tego typu modeli na całym świecie.
LG panuje w Europie, Samsung – w USA
Na tym polu USA jawią się jako bardzo konserwatywny kraj pod względem preferencji odnoszących się do segmentu topowych telewizorów. Królują tam bowiem produkty o bardzo wysokiej przekątnej ekranu (powyżej 70 cali), choć oparte na panelach LCD. W tym wypadku bezsprzecznie wygrywa Samsung, który kontroluje aż 82,6% udziałów – drugie w kolejce LG notuje sprzedaż drogich telewizorów na poziomie zaledwie 10,6%.
Inaczej wygląda sytuacja, jeżeli pod lupę bierzemy sytuację na Starym Kontynencie. Jeśli Europejczycy decydują się na zakup telewizora z półki premium, to częściej jest konstrukcja oparta na panelach OLED (tego typu rozwiązania zdobyły 65,1% europejskiego rynku według danych IHS Markit), choć o średniej wielkości (około 55 cali). W tym segmencie zdecydowanie lepiej radzi sobie LG i to ono zgarnia 56% całościowej sprzedaży, dystansując drugie Sony (20,9%) i cały czas powiększając przewagę.
Oczywiście warto wziąć pod uwagę fakt, że rynek telewizorów premium odpowiada zaledwie 1% całości, więc jest to symboliczna wielkość, choć ma dla największych producentów wyjątkową wagę. To nie tylko prestiż, ale także prezentacja swoich flagowych technologii – nie jest także tajemnicą, że sprzedaż tego typu modeli generuje znacznie większy zysk niż produkty za 1-2 tysiące złotych.
Chcąc nie chcąc, producenci muszą także poświęcać sporo uwagi najtańszym telewizorom – segment poniżej 200 dolarów (około 800 złotych) odpowiada bowiem aż 21,1% globalnej sprzedaży telewizorów, choć ten segment najczęściej zagospodarowują mało znane firmy bądź też lokalni dostawcy.
W ujęciu światowym zdecydowanym liderem sprzedaży jest Samsung (29,4%), natomiast na drugim miejscu jest – co za niespodzianka – LG (16,5%). I ta sytuacja zapewne jeszcze długo się nie zmieni.
źródła: businesskorea.co.kr (via flatpanelshd.com)
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.