T+A to jedna z mniej znanych marek świata audio, mogących jednak pochwalić się sporą renomą i wieloma udanymi modelami z dawnych lat, które obecnie przy odrobinie szczęścia można jeszcze upolować na portalach aukcyjnych. Uwaga: niemiecki producent potrafi zaskoczyć współczesną ofertą, wysmakowaną, nieszablonową i … piekielnie drogą.
O marce T+A przypomniałem sobie ostatnio, odświeżając kilka odcinków z kanału Reduktora Szumu (który swoją drogą gorąco polecam jako prawdziwą skarbnicę wiedzy nie tylko o retro audio), polecającego sensowne systemy audio do niewielkich kwot – jedne ze starej szkoły kolumn T+A, model Triton, znalazły się tam jako przykład niedrogiego rozwiązania optymalnego do klasyki/jazzu:
Co ciekawe, ceny które mniej więcej obowiązywały w 2014 roku, dziś trzeba pomnożyć co najmniej przez dwa – ale to jedyna kwestia, która się zdezaktualizowała. Przechodząc do sedna: przeglądając oferty używanych (a jakże) kolumn tej marki zacząłem poszukiwać informacji na temat bieżącej działalności niemieckiego producenta.
Jakież było moje zdumienie, kiedy przekonałem się, że T+A nie tylko ma się dobrze, ale też rozwinęło (z dużym powodzeniem!) swoją działalność w kierunku czystego high endu. To ciekawa ewolucja, której wynikiem są nie tylko imponujące parametrami i technologią rozwiązania, ale też niezwykle wysmakowane i cieszące oko modele.
Zapraszam do krótkiego przeglądu aktualnej oferty marki, która przeszła udaną drogę od średniej półki z lat 80tych po sam szczyt rozwiązań audio z drugiego dziesięciolecia XXI wieku. Choć ze względu na ceny to sprzęt zwykle pozostający w orbicie marzeń, to jednak jest na tyle interesujący i wyznaczający standardy, że pasjonat audio z pewnością znajdzie tu coś dla siebie.
Seria HV, czyli podstawa
Seria HV pojawiła się po raz pierwszy w 2013 roku i opierała się na trzydziestoletnim doświadczeniu T+A w budowie wysokiej klasy wzmacniaczy tranzystorowych. Skrótowiec HV pochodzi od określenia High Voltage, który jest stosowany w stopniach wzmacniacza wszystkich urządzeń z tej serii i jest sekretem ich wydajności i jakości dźwięku. Wszystkie urządzenia z tej serii są równie bezkompromisowe i reprezentują najwyższy poziom przetwarzania i odtwarzania źródeł cyfrowych.
Cechy serii:
- stopnie wzmacniacza działają przy bardzo wysokich napięciach, a zatem mają z natury bardziej liniowy charakter niż konwencjonalne obwody;
- odtwarzacze wyposażone są w osobne, wysokowydajne konwertery dla PCM i DSD;
- cyfrowe i analogowe przetwarzanie sygnałów jest oddzielone od siebie, a poszczególne podzespoły są izolowane galwanicznie;
- urządzenia są zaprojektowane na zasadzie podwójnego mono;
- brak wzmacniaczy operacyjnych, tzw. dyskretna konstrukcja;
- moc wzmacniacza wynosi ponad 500 W na kanał.
Przykładowy model z tej serii to wzmacniacz zintegrowany PA 3100 HV, z piękną parą mierników VU na panelu przednim. Urządzenie charakteryzuje m.in.:
- pasmo przenoszenia: + 0 / – 3 dB 0,5 Hz –300 kHz
- stosunek sygnału do szumu: 105/110 dB
- całkowite zniekształcenia harmoniczne: <0,001%
- wyjście RMS na kanał do 8 ohm: 300 W
- wyjście RMS na kanał do 4 ohm: 500 W
- maksymalna moc wyjściowa do 8 ohm 380 W
- maksymalna moc wyjściowa do 4 ohm 700 W
Wszystko to przy wadze bagatela… 38 kg (!).
W tej serii zajdziemy:
- Referencyjny DAC strumieniowy SD 3100 HV
- Referencyjny przedwzmacniacz strumieniowy DAC SDV 3100 HV
- Referencyjny transport CD / SACD PDT 3100 HV
- Wzmacniacz monofoniczny M 40 HV
- Zintegrowany wzmacniacz PA 3000 HV
- Zintegrowany wzmacniacz PA 3100 HV
- Odtwarzacz Multi Source MP 3000 HV
- Odtwarzacz Multi Source MP 3100 HV
- Przedwzmacniacz P 3000 HV
- Wzmacniacz mocy 3000 HV
- Zasilacz PS 3000 HV
- Odtwarzacz SACD / CD z DAC DSD / PCM PDP 3000 HV
Jak widzimy, T+A proponuje zestawy totalne, gdzie fan marki skompletuje wszystko, czego mu potrzeba (oczywiście firma produkuje też kolumny głośnikowe, jednak przedstawię je w kolejnym akapicie). Szczegółowe informacje na temat serii HV znajdziecie na stronie producenta.
Wysoką cenę urządzeń (sam wzmacniacz to koszt ponad 30 tys. zł) w jakiś sposób usprawiedliwia umieszczanie tej serii w pierwszej lidze kandydatów do miana „kandydatów do tytułu najlepszego zestawu audio na świecie„.
Seria R, czyli audio dla purystów
Seria R to najstarsza i najważniejsza grupa produktów T + A, po raz pierwszy zaprezentowana w 1992 r. Nowa – przeprojektowana – seria R składa się ze wzmacniacza zintegrowanego PA 2000 R, dużego wzmacniacza zintegrowanego PA 2500 R, odtwarzacza MP 2000 R i gramofonu G 2000 R.
Cechą charakterystyczną tej linii jest wąska konstrukcja poszczególnych „klocków”, co upodabnia je do klasycznych już modeli niemieckich rodem z lat 80-tych, jak choćby kultowe,a przy tym ciągle taniutkie, serie Universum (na zdjęciu niżej 7500):
Oczywiście porównanie ma na celu jedynie przytoczenie „spłaszczonego” kształtu segmentu, w jakim lubowało się wiele marek w latach 80-tych, bo pod innymi względami to tak, jakby zestawiać obok siebie Trabanta i nowego Maybacha. Owszem, jedno i drugie jedzie… Współczesny wzmacniacz T+A PA 2500R wyceniono w naszym kraju na około 35 tys. zł – ten mały szczegół pozwoli nam sobie wyobrazić, dlaczego osoba na poniższym filmiku założyła do rozpakowywania … białe rękawiczki:
Seria E, czyli dla wymagających
Nowa seria E składa się z czterech urządzeń, które zostały opracowane od podstaw, w oparciu o technologie, które zastosowaliśmy w klasie serii R. PA 1000 E to audiofilski wzmacniacz zintegrowany, który doskonale uzupełnia odtwarzacz MP 1000 E Multi Source Player. Na bazie tych dwóch modeli powstał odbiornik muzyczny R 1000 E, łączący ich najlepsze cechy. PA 1100 E otrzymał dodatkowe wejścia cyfrowe. Wyczerpującą recenzję wzmacniacza i playera znajdziecie choćby na audio.com.pl. Nieco po premierze za wzmacniacz z tej serii w Polsce musieliśmy zapłacić około 15 tys. zł.
Seria 8 – być w światowej czołówce audio
Kompaktowa klasa audiofilska, wykorzystująca technologie ze swoich większych braci, na którą składają się:
- Odtwarzacz Multi SourceMP 8;
- Przetwornik D/A DAC 8 DSD;
- wzmacniacz AMP 8.
AMP 8 opiera się na technologii obwodów i konstrukcji wzmacniaczy WN i serii R.
Caruso Blu – kompaktowy, ale z wykopem
Podstawową koncepcją Caruso Blu jest kompletny system stereo z doskonałym dźwiękiem, przy jednoczesnym zachowaniu jak najmniejszego rozmiaru.
Zmiany zewnętrzne w stosunku do poprzednika, zaprezentowanego w 2008 roku, mają powściągliwy charakter (postawiono na elegancję), natomiast przebudowano wnętrze urządzenie. Caruso Blu jest w stanie odtwarzać muzykę ze wszystkich nowoczesnych źródeł:
- BluRay,
- CD i DVD,
- radio internetowe,
- sieciowe serwery muzyczne,
- nośniki pamięci USB,
- transfer muzyki Bluetooth z urządzeń mobilnych,
- radio DAB + i VHF, źródła analogowe,
- gramofon z przedwzmacniaczem gramofonowym,
- źródła cyfrowe, takie jak telewizory i dekodery.
Urządzenie odtwarza wszystkie źródła z wyjątkową jakością dzięki pięciu zintegrowanym systemom głośników – trzy wzmacniacze mocy, każdy o mocy 50 W, są podłączone bezpośrednio do jednostek napędowych głośników.
CALA, mini system z maxi dźwiękiem
Niewielkie urządzenia (odbiornik streamingowy + wersja z CD), które zmieszczą się na standardowych półkach, sterowane za pomocą pilota na podczerwień lub aplikacji T + A Control. CALA składa się z dwóch modeli:
- CALA SR;
- CALA CDR.
Odbiorniki CALA umożliwiają wykorzystanie każdego dostępnego źródła muzyki: radio internetowe z Airable Internet Radio Service; trzy różne usługi muzyczne (Deezer, qobuz, Tidal); UPnP; sieciowe serwery muzyczne i nośniki pamięci USB; Radio FM, FM-HD i DAB +; płyty CD i muzyka ze źródeł zewnętrznych przez wejścia SP / DIF. Treści z urządzeń mobilnych można również przesyłać strumieniowo w wysokiej jakości za pomocą HD Bluetooth. Nie zapomniano o miłośnikach analogu, znajdziemy tu złącze Phono MM i MC.
Seria K, czyli modele dla kinomanów
Ideą tek serii było wyprodukowanie ultrakompaktowego sprzętu o wielu funkcjach i wysokiej jakości dźwięku – poza rozwiązaniami muzycznymi znajdziemy tu odtwarzacz BluRay. Jak twierdzi sam producent, zastosowanie terminu „amplituner AV” do urządzenia serii K byłoby tylko częściowo poprawne, ponieważ oferują one więcej niż konwencjonalny amplituner AV (zastosowano tu wiele komponentów z serii E i serii R, m.in. izolowane na pływających zawieszeniach mechanizmy BR, separacje układów, te same rozwiązania streamingowe).
Seria składa się z:
- K 2 blu 3.1;
- K 8 7.1.
Mniejszy model, K 2, oferuj m.in.:
- Moc wyjściową na kanał 5 x 150 W przy 4 ohm;
- Tryby pracy: 2 strefy odsłuchu (Virtual Surround + Stereo);
- Wejścia: 3 x analogowe, 2 x cyfrowe, USB;
- Wyjścia: wideo, cyfrowy, subwoofer;
- Źródła: BluRay (DVD, CD), tuner FM, Bluetooth, klient strumieniowy.
Kolumny głośnikowe T+A
Solitaire, czyli topowe kolumny T+A
Kolumny Solitaire są przeznaczone do średnich i dużych pomieszczeń odsłuchowych, zawierają technologie i cechy konstrukcyjne, takie jak unikalny sterownik elektrostatyczny T + A, które nie są oferowane przez żadnego innego producenta. Głośniki opracowano dla najbardziej wymagających miłośników muzyki. Nienaganny balans tonalny, świetna dynamika, wysoka rozdzielczość czy analityczne brzmienie to tylko część epitetów, którymi określa się tę serię. Tworzą ją trzy modele:
- Solitaire CWT 2000 SE o mocy 600 W i wadze 119 kg;
- Solitaire CWT 1000-8 SE o mocy 450 W i wadze 83 kg;
- Solitaire CWT 1000-40 Anniversary Edition o mocy 450 W i wadze 80 kg.
Talis, czyli potęga aluminiowej konstrukcji
Od prawie dwudziestu lat nazwa Talis jest synonimem głośników wykonanych z litego aluminium, które oferują dobry dźwięk, wyglądają fantastycznie i są wykonane według najwyższych standardów. Seria składa się z dwóch modeli:
- kolumn podłogowych Talis S 300 o mocy 270 W i wadze.. 33 kg;
- kolumn półkowych Talis R 300 o mocy 200 W i wadze.. 15 kg.
Criterion, czyli szlachetna linia transmisyjna
Model bazujący na projekcie linii transmisyjnej T+A z 1982 roku – zachowano unikalną zasadę linii transmisyjnej, zapewniającą korzyści w zakresie odtwarzania niskich częstotliwości, ale udało się poprawić wydajność dzięki nowemu, głębszemu formatowi obudowy.
Skrzynie są nie tylko ciężkie, ale także wyjątkowo sztywne, co eliminuje wszelkie rezonanse. Panele boczne i ścienne składają się z wytrzymałej płyty HDF, wielokrotnie lakierowanej oraz najwyższej jakości fornirów z twardego drewna. Przegrody mają nowo opracowany projekt, określany mianem „przegrody organicznej”. Na serię składają się trzy modele:
- Criterion S 2200 CTL (250 W);
- Criterion S 2100 CTL (200 W);
- Criterion S 2000 CTL (150 W).
Pulsar 20, czyli smukła podłogówka i monitor
Seria, która odznacza się elegancką, smukłą i klasyczną obudową. Znajdziemy w niej dwa modele:
- Pulsar ST 20,
- Pulsar R 20.
Większy model cechuje się systemem trójdrożnym z dwoma głośnikami basowymi, jednym średniotonowym oraz jednym wysokotonowym. Nominalna moc znamionowa wynosi 130 W, impedancja 4 ohm. Z kolei Pulsar R 20 jest kompaktowym głośnikiem półkowym, wykorzystującym technologię wywodzącą się z większego brata, czyli ST 20. Zastosowano tu budowę dwudrożna z 25 mm głośnikiem odpowiedzialnym za tony wysokie oraz 150 mm głośniki reprodukujący średnie i niskie tony.
K, czyli aktywne monitory półkowe
Idealne uzupełnienie urządzeń z serii K i E, a także Caruso. Najnowsze technologie wytłaczania umożliwiają wytwarzanie dużych formowanych elementów z litego aluminium, co jest kluczem do wykonania głośników o cienkich ściankach i dużych objętościach netto w porównaniu z tradycyjnymi obudowami z drewna. Ma to kluczowe znaczenie dla niskiego, mocnego i czystego odtwarzania basów. Serię K tworzą dwa modele:
- CM Active;
- CM Active Mini.
Series 8, aluminiowa obudowa i kompaktowe wymiary
Monitorki dedykowane do serii 8, których obudowy wykonano z aluminium z ręcznie szczotkowanym, anodowanym wykończeniem. Podczas konstruowania modelu inżynierom T+A przyświecała myśl, by dźwięk klasy audiofilskiej zamknąć w kompaktowej obudowie. Zastosowano rozwiązania oparte na technologii głośników Criterion: 20-milimetrowy kopułkowy głośnik wysokotonowy i 150-milimetrowy głośnik odpowiedzialny za średnie i niskie tony. Obciążenie nominalne wynosi 100 W, impedancja 4 ohm.
Współczesna oferta T+A stanowiła dla mnie wspaniały przykład rozwoju marki audio, która potrafiła odnaleźć swoją niszę i wywalczyć spory kawałek rynku dla siebie. Co najzabawniejsze, udało się jej tego dokonać bez większego hałasu. Dla mnie produkty T+A stanowią pewny punkt odniesienia, jak ponadczasowo i niepowtarzalnie mogą prezentować się urządzenia audio – jeśli macie swoje typy marek, które przebyły długą drogę i do dziś oferują oryginalny, godny uwagi sprzęt (bez spoglądania przez pryzmat ceny), dajcie o nich znać w komentarzach.
Po głowie chodzi mi jeszcze choćby nasz Tonsil, ale to już odrębna historia.
Ceny w sklepach
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.