Sony 360 Reality Audio ma przynieść nową jakość do świata serwisów streamingowych. Twarzami projektu są m.in. Billy Joel, Bob Dylan i Pharrell Williams.
Sony poinformowało, że w najbliższych dniach na rynku zadebiutuje system dźwięku Sony 360 Reality Audio. Format ten jest oparty na technologii obiektowego dźwięku przestrzennego: na start do oferty 4 serwisów streamingowych zostanie wprowadzonych 1000 piosenek w nowej technologii. Twarzami projektu są tak różni artyści, jak Billy Joel, Bob Dylan i Pharrell Williams. To kolejny krok do supremacji Sony w masowym audio?
Sony 360 Reality Audio – na czym polega?
Dzięki technologii obiektowego dźwięku przestrzennego twórcy i wykonawcy muzyki mogą rozmieszczać w sferycznej przestrzeni głosy wokalistów, chórki i dźwięki instrumentów, przypisując im informacje o położeniu. Słuchacze nagrań w formacie 360 Reality Audio będą całkowicie otoczeni dźwiękami – tak jak podczas występów muzycznych na żywo.
Poszczególne brzmienia, takie jak wokal, refreny, pianino, gitara, bas, a nawet dźwięki publiczności można umieścić w sferycznym polu dźwiękowym, dając artystom nowy sposób wyrażenia kreatywności. Słuchacze mogą słuchać dokładnie tak, jak zamierzyli twórcy.
Aby stworzyć muzyczny ekosystem 360 Reality Audio, obejmujący produkcję, dystrybucję i odtwarzanie materiałów muzycznych, Sony podjęło współpracę z czołowymi wytwórniami muzycznymi (Sony Music Entertainment, Universal Music Group i Warner Music Group), siecią Live Nation, serwisami dystrybuującymi muzykę i innymi organizacjami muzycznymi.
Sony zapewni także specyfikację formatu muzycznego 360 Reality Audio. Zostanie ona opracowana przy współudziale instytutu Fraunhofer IIS, wchodzącego w skład jednej z największej europejskich organizacji wspierających badania stosowane. Działania te mają na celu promowanie nowych wrażeń muzycznych wśród twórców, wykonawców i miłośników muzyki.
Biblioteka dostępnych utworów
W najbliższych tygodniach katalog nagrań 360 Reality Audio będzie liczył około 1000 utworów z wytwórni Sony Music Entertainment, Universal Music Group i Warner Music Group. W grupie tej znajdzie się zarówno muzyka czołowych współczesnych artystów, jak i ponadczasowych klasyków. Oferta obejmie też ponad 100 koncertowych nagrań takich wykonawców jak CHARLI XCX i Kodaline. Utrwalono je we współpracy z wybranymi klubami i salami sieci Live Nation.
Kompatybilność z Sony 360 Reality Audio
Odpowiednie warunki do słuchania nagrań 360 Reality Audio zapewnią początkowo słuchawki i głośniki bezprzewodowe.
Słuchawki: wrażenia dźwiękowe 360 Reality Audio można uzyskać w słuchawkach większości producentów, o ile są one połączone ze smartfonem Android/iOS z zainstalowaną aplikacją partnerskiego serwisu streamingowego. W momencie premiery nowy format zostanie udostępniony użytkownikom serwisów Deezer, nugs.net i TIDAL.
W przypadku użycia wybranych słuchawek Sony i aplikacji „Sony | Headphones Connect” będzie można ponadto uzyskać wszechogarniającą przestrzeń dźwiękową o właściwościach dostosowanych do indywidualnych cech słuchacza. Ta oparta na specjalnym algorytmie Sony, unikatowa aplikacja analizuje właściwości słuchu użytkownika na podstawie rozmiarów ucha. Polecane przez Sony modele słuchawek to:
- XBA-N3AP / XBA-N3BP;
- XBA-N1AP;
- MDR-1A;
- MDR-XB950B1 EXTRA BASS;
- MDR-Z1R;
- MDR-1AM2;
- MDR-Z7;
- WH-XB900N;
- WH-XB700;
- MDR-XB950N1 EXTRA BASS;
- WF-1000X;
- WH-H910N h.ear on 3;
- WH-H900N h.ear on 2;
- WH-1000XM3;
- WF-1000XM3;
- WH-1000XM2;
- WI-1000X;
- WI-1000XM2.
Słowem komentarza: cieszy obecność dawniejszych słuchawek, takich jak 2 generacja 1000XM czy WH-H900N h.ear on 2, dzięki której posiadacze starszych, topowych modeli nie będą czuć się porzuceni.
Głośniki: wymagany jest system głośnikowy z dekoderem formatu muzycznego 360 Reality Audio, wieloma jednostkami głośnikowymi i technologią przetwarzania sygnału. Do odtwarzania kompatybilnych utworów z serwisu Amazon Music HD należy używać urządzeń Echo Studio.
Aby umożliwić wykorzystanie formatu 360 Reality Audio w szerokim wachlarzu przyszłych połączonych urządzeń, Sony współpracuje ponadto z dostawcami platform i chipsetów:
- Amazon Alexa
- Google Chromecast built-in
- Chipsety produkowane przez firmy Media Tek Inc., NXP Semiconductors N.V. i Qualcomm Technologies International Ltd.
W drodze po zwycięstwo na masowym rynku?
Zapytacie, skąd moje podejrzenia, że Sony zmierza do hegemonii na masowym ryku audio? Otóż mam jeszcze w pamięci stoisko Sony na IFA 2019 i to, jak jego część dedykowana dźwiękowi deklasowała konkurencję: zachodziłem w głowę, dlaczego za każdym razem, kiedy zakładam WH-1000XM3 i puszczam niemal cokolwiek w dobrej jakości, uśmiech nie znika mi z twarzy.
Podobnie zresztą w przypadku dousznych WF-1000XM3. Albo playerów Sony. Mam wrażenie, jakby Japończycy skupili się na potrzebach szerokich rzesz odbiorców, ale w przeciwieństwie do typowo rozrywkowych brzmień modeli z wyższej półki cenowej choćby Skullcandy/JBL/Fresh n' Rebel itp., starali się zaoferować relatywnie wierny, choć ocieplony dźwięk, zapakowany w urządzenie niezwykle wygodne, estetyczne, z bonusowym dodatkiem w postaci najlepszego ANC i bezkonkurencyjnego LDAC.
Zresztą z samym LDAC związana jest zabawna historia, bowiem Sony zadbało o promowanie swoich słuchawek, udostępniając ten kodek obcym nadajnikom, ale zastrzegając, że odbiornikami mogą być jedynie ich produkty – jak widzimy, w przypadku 360 Reality Audio dodatkowe opcje oferują również wyłącznie słuchawki Sonego.
O ile Sony zachowa jakość swojego audio, nie mam nic przeciwko – może konkurencja w końcu się obudzi.
Ceny w sklepach
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Oby nie zakończyło się to podobnie jak z Mini Disc.
Jeden z ciekawszych pomysłów Sony od lat.