Netflix wprowadza znaczącą zmianę w swoim algorytmie, rezygnując z dobrze znanej funkcji procentowego dopasowania na rzecz tagów. Ta innowacja ma na celu lepsze dopasowanie treści do preferencji użytkowników. Niestety, ale nie zdradzono kiedy zmiany będą obowiązywały w Polsce.
Znasz to uczucie, kiedy wchodzisz na Netflix, a tam czeka na Ciebie lista polecanych filmów i seriali, która zdaje się doskonale znać Twój gust?
- HBO zmienia się na lepsze. Kiedy Polacy będą mieli okazję skorzystać z usługi?
- Netflix łączy siły z francuską siecią handlową. Co przyniesie sojusz gigantów?
Zmiana algorytmu na Netflix?! Tego nikt się nie spodziewał
To właśnie magia algorytmu Netflix, który do tej pory bazował na procentowej skali dopasowania treści do Twoich preferencji. Jednak niedawno jeden z przedstawicieli platformy zdradził serwisowi IndieWire, że zbliża się rewolucyjna zmiana!
Ciekawostką jest, że Netflix już wcześniej starał się zmieniać, wprowadzając w 2021 roku funkcję „Zaskocz mnie”. Ta opcja miała oferować użytkownikom zupełnie nieoczekiwane propozycje, ale została wycofana na początku 2023 roku.
Nową strategią Netflixa stają się tagi – hasła i frazy, które będziemy widzieć na dole każdego kafelka z filmem lub serialem.
Jak podaje New York Times, tagi mają odgrywać kluczową rolę w procesie rekomendacji treści. Co więcej, Netflix zainwestował w tę funkcję, zatrudniając aż 30 osób do zarządzania i rozwijania tego systemu.
Allan Donald, dyrektor ds. produktu w Netflix, przedstawia tagi jako element rewolucyjny, porównując ich wpływ do znaczenia linii okładki w czasopismach.
Jego wizja przekształca sposób, w jaki widzimy i wybieramy treści na platformie, podkreślając znaczenie tagów w szybkich decyzjach o wyborze filmu czy serialu.
Koleżanka Allana, Eunice Kim, pełniąca także rolę dyrektor ds. produktu w Netflix, ujawnia fascynujący fakt dotyczący zachowań użytkowników. Podkreśla, że jeśli widz nie wybierze treści do oglądania w ciągu pierwszych 53 sekund, prawdopodobieństwo, że w ogóle coś obejrzy, znacząco spada.
Netflix posiada imponującą gamę ponad 3000 tagów, obejmujących wiele fraz – od „zręcznego” po „mydlany”. New York Times zwraca uwagę, że najpopularniejsze to „romantyczny”, „ekscytujący” i „trzymający w napięciu”, a najrzadszy to „Zawód: parobek”.
Wewnątrz zespołu Netflixa toczy się ciągła debata nad optymalizacją i łączeniem tagów, co wskazuje na dynamikę i ciągłe doskonalenie tego systemu.
Netflix jest znany z ciągłego doskonalenia swojego algorytmu i silnika rekomendacji. W przeszłości eksperymentowano z różnymi systemami oceniania, włącznie z 5-gwiazdkowym systemem, a także bardziej uproszczoną oceną w postaci kciuków w górę/dół.
Ciekawostką jest, że tagi nie są całkowicie nowym pomysłem – ich korzenie sięgają czasów, gdy Netflix oferował DVD. Ten element historii platformy stanowi przypomnienie o jej długiej drodze ewolucji i adaptacji.
Napisz w komentarzu jak oceniasz obecny system rekomendacji na Netflix i co myślisz o większym zaangażowaniu tagów!
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.