Legendarny producent telewizorów, firma Panasonic, może zakończyć produkcję telewizorów. Czy to oznacza, że całkowicie zniknie z rynku?
Panasonic to legendarny producent telewizorów, który zaczynał w 1952 roku. Z czasów, które pamiętam nieco bardziej, Panasonic słynął z doskonałych telewizorów plazmowych, które na lata stanowiły wzór jakości obrazu. W kwestii telewizorów OLED było podobnie, choć już wtedy widać było, że Panasonic odstaje od rynku dość mocno ceną i przestarzałym systemem Smart TV.
Oprogramowanie, o ile nie stanowiło problemu w przypadku plazm (wtedy telewizory Smart TV tak naprawdę raczkowały), w czasach zaawansowanych systemów, zaczęło wyraźnie odstawać od reszty rynku, a o ile w tanich telewizorach można to wybaczyć, tak w znacznie droższych od konkurencji, zaczęło być problemem.
- To najlepsze telewizory na polskim rynku w 2025 roku. TOP-10
- Jaki telewizor OLED warto dzisiaj kupić? TOP-10 na początek 2025 roku!
To nie czas na drogie telewizory premium?
Panasonic z uporem tworzył telewizory zaawansowane technologicznie, ze świetną jakością obrazu, jednak odstające cenami od koreańskiej konkurencji w tak ogromnym stopniu, że jego udział w rynku konsekwentnie spadał. Doprowadziło to do tego, że Panasonic wycofał się z telewizorami ze Stanów Zjednoczonych.
W 2024 roku wydawało się, że wszystko zmierza ku lepszemu. Panasonic wreszcie porzucił przestarzały system, związał się z Amazonem, który dostarczył oprogramowanie Fire OS, i powrócił na rynek USA. Byłem przekonany, że to nowe otwarcie pozwoli Panasonicowi wrócić do gry, ale zdaje się, że byłem w błędzie.

Panasonic CES 2023 / fot. rtvManiaK.pl
Prezes Panasonic, Yuki Kusumi, zapowiedział, że firma jest gotowa sprzedać dział telewizorów, jeśli zajdzie taka potrzeba, choć decyzja nie jest jeszcze podjęta. Prezes zapowiedział, że na tę chwilę żadna firma nie jest zainteresowana kupnem działu telewizorem Panasonic. Telewizory nie są jedyną działką, która w przypadku japońskiego producenta działa słabiej.
Wśród pozostałych obszarów można wskazać dział AGD, urządzenia przemysłowe i mechatronikę, a do końca marca 2026 producent ma podjąć „drastyczne środki” celem poprawy rentowności. Docelowo Panasonic ma się przeorganizować w trzy odrębne firmy, wśród których znajdzie się jedna o nazwie „Smart Life”.
Sprzedaż praw do marki drugą szansą dla firmy?

Panasonic MZ1500 / fot. rtvManiaK.pl
Sprzedaż praw do marki w świecie telewizorów nie jest nowością. Lata temu TCL pozyskał Thomsona, TP Vision pozyskała prawa do marki Philips, natomiast za telewizory marek takich jak Hitachi, JVC czy Toshiba odpowiada Vestel. Ciekaw jestem dalszych losów Panasonica, który w historii telewizorów zrobił bardzo dużo.
Trudno jednak nie doszukiwać pewnych problemów w cenach, które nie mogło konkurować z południowokoreańską konkurencją, nie mówiąc już o chińskich gigantach takich jak TCL czy Hisense, którzy na całym świecie zadomowili się już na dobre. Kto wie, być może zakup praw do Panasonica byłby ogromną szansą właśnie dla chińskich producentów, którzy mogliby kontynuować serie premium pod legendarnym, japońskim brandem, skupiając się na maksymalizacji sprzedaży LCD pod własnym logiem.
Źródło: FlatpanelsHD
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Panasonic od Chińczyków? Jeśli byłaby to ta sama jakość, to może i ma to sens. Volvo też należy do Chińczyków i dalej robią dobre samochody.
Sharp kiedyś sprzedał meksykańską fabrykę telewizorów chińskiej firmie Hisense. Ta produkowała odbiorniki na licencji pod marką Sharp i wyszło z tego że Sharp stracił reputację przez tandetnie wykonane telewizory na rynek amerykański. Sprawa skończyła się w sądzie.
Do redakcji. Może napiszecie jakieś artykuły o historii firm produkujących telewizory? Byłoby ciekawie
Można dodać że TCL kilka lat temu kupiło od Samsung Display chińską fabrykę LCD wraz z patentami dotyczącymi tej technologii. I kto teraz komu depcze po piętach?