Wielkie sklepy kuszą nowościami na każdym kroku. Po wejściu na strony wielu producentów, również zobaczymy najnowsze telewizory, które są już dostępne na sklepowych półkach. Jednak co jeśli okazałoby się, że niektóre z nich wcale nie są nowe i tak naprawdę bardzo dużo brakuje im do statusu nowości? Czy wybierając konkretny TV zawsze mamy pewność, że kupujemy sprzęt, który dopiero pojawił się w sprzedaży? Jak jest naprawdę?
Wstęp
Może się wydawać, że zakup nowoczesnego telewizora z serii na 2014 rok to żaden problem. Jeśli interesuje nas konkretny model łatwo znajdziemy go w wyszukiwarkach cenowych, na stronie producenta czy w sklepie internetowym. Oznaczony ikonką nowość nie pozostawia złudzeń. Nie kupujemy kota w worku.
Jednak w rzeczywistości wygląda to trochę inaczej. Przede wszystkim powinniśmy zdać sobie sprawę, że znaczek nowość przy oglądanym przez nas produkcie (np. w sklepie internetowym) może także oznaczać, że telewizor, który nam się podoba pochodzi z zeszłorocznej serii. Dzięki naszemu poradnikowi dowiecie się, dlaczego tak się dzieje oraz jak być pewnym, że oglądany telewizor faktycznie należy do najnowszej serii i dopiero pojawił się w sklepach.
Dlaczego nowość nie zawsze jest nowością?
Sklepy internetowe i wyszukiwarki cenowe mają jedną ważną wspólną cechę. Kiedy jakiś telewizor pojawia się jako nowość, znajdziemy go w zakładce nowość/najnowsze – to oczywiste. Jednak nie każdy wie, że często do oferty danego sklepu albo wyszukiwarki trafiają modele oznaczone statusem nowości nawet po kilku, a nawet kilkunastu miesiącach od ich premiery na rynku. Jeden z największych sklepów z TV jeszcze parę dni temu oferował w tej kategorii telewizor Toshiba i to w bardzo przystępnej cenie (każdy kto w pierwszej kolejności wchodził na stronę internetową tego sklepu i wybierał Telewizory i RTV a później zakładkę Nowość, mógł go tam zobaczyć). Tymczasem model pochodził z ubiegłego roku. Rozwiązanie tego jest bardzo proste i teoretycznie nie można winić ani sklepu, ani wyszukiwarek (w których ów model się pojawiał oznaczony nowością).
Nowość oznacza także telewizory, które dopiero pojawiają się w ofercie danych sklepów (nawet z kilkumiesięcznym opóźnieniem porównując z ofertami innych sklepów, wyszukiwarek), a więc często nie mają nic wspólnego z nowymi telewizorami (linia 2014), które faktycznie są tam od kilku dni.
Inny przykład dotyczy telewizorów o rozdzielczości Ultra HD. W jednym ze sklepów mogliśmy przeczytać kilka dni temu przy TV Samsunga i Sony, że to nowości. Tymczasem to TV z 2013 roku, a zostały zaklasyfikowane do zakładki nowość, bo pojawiły się właśnie w tym sklepie z opóźnieniem. Jeśli ktoś nie śledzi na bieżąco tego, co dzieje się w branży (np. telewizorów Ultra HD) mógłby pomyśleć, że to faktycznie modele 2014.
Podobnie wygląda to na stronach różnych producentów (także tych największych). Na wielu z nich po wybraniu zakładki najnowsze i kliknięciu szukaj / pokaż jeszcze do niedawna pojawiało się w pierwszej kolejności kilka interesujących telewizorów. Jednak ów koncerny nie wprowadziły jeszcze zmian na swojej stronie (nie dodały modeli z 2014 roku), co oznacza, że faktycznie wybrane modele mogły odznaczać się „statusem nowości” (bo nie było żadnych innych, nowszych TV od nich). Mylące, prawda?
Dodatkowo podczas przeglądania stron producentów telewizorów natrafiliśmy na jeszcze jedno ciekawe zjawisko. Być może nie ma w tym nic złego. Chodzi o to, że ten konkretny zabieg może wprowadzać internautów w błąd. Zauważyliście, że na wielu stronach po pojawieniu się najnowszych modeli na 2014 rok, telewizory z zeszłego roku charakteryzują się zupełnie innymi (lepszymi wizualnie) zdjęciami? Te są bardziej żywe, a niektóre wykorzystują te same motywy na zdjęciach, co modele 2014. Innymi słowy, jeśli osoba wchodzi na stronę danego producenta rzadko i nie pamięta oznaczeń serii ubiegłorocznych, to widząc “odmienione zdjęcia” może być przekonana, że dane telewizory stanowią część oferty na ten rok. Na to też trzeba zwracać uwagę.
Jak kupić naprawdę nowy telewizor?
Pojawia się zatem pytanie: co zrobić, by upewnić się, że wybrany przez nas model należy faktycznie do tegorocznej serii? Przecież nie każda osoba poszukująca telewizora zna na pamięć wszystkie oznaczenia serii na 2014 rok. Wiadomo można wybrać się do sklepu i po prostu zapytać sprzedawcę, jakie są najnowsze modele. Ale co jeśli chcemy to wiedzieć nie wychodząc z domu? Sposobów jest kilka, a oto te najważniejsze:
Po wybraniu interesującego nas telewizora warto wejść np. na wyszukiwarkę Ceneo.pl albo na strony sklepów internetowych, które ten model posiadają w ofercie, sprawdzić daty publikacji opinii i komentarzy. Każdy sklep albo wyszukiwarka, w której go znajdziemy informuje o tym przez kogo została napisana opinia i co najważniejsze, kiedy (dokładna data). Skoro ktoś oceniał TV i data wpisu to, np. 12 grudnia 2013, to model nie może pochodzić z tegorocznej oferty. Jednak to również nie jest rozstrzygające, bowiem ktoś mógł dodać opinię o zakupionym TV (z serii 2013), na początku 2014 roku i jeśli to jedyna opinia, to pierwsze co przychodzi do głowy, że to model 2014. Na szczęście istnieje na to mała szansa, bowiem ubiegłoroczne modele odznaczają się przeważnie co najmniej kilkoma / kilkunastoma komentarzami (kiedy sprawdzamy je w największych sklepach, wyszukiwarkach).
Kolejny sposób to bezpośrednie pytanie do producenta czy wybrany przez nas telewizor pochodzi z tegorocznej oferty. Co najważniejsze w dzisiejszych czasach nie musimy tracić czasu na pisanie maili i oczekiwanie na odpowiedź. Wiele stron internetowych największych koncernów oferuje natychmiastowe informacje o wszystkich telewizorach za pomocą błyskawicznej rozmowy – czatu. Po podaniu naszych danych (mogą być zmyślone), adresu mailowego (także nie musi być prawdziwy, jeśli obawiamy się spamu) i zaakceptowaniu regulaminu czatu, po chwili powinniśmy połączyć się z konsultantem, który rozwieje nasze wątpliwości. Następna podobna metoda to kontakt telefoniczny. Dzwonimy na infolinię producenta i uzyskujemy odpowiedź na nasze pytanie.
Ostatni naszym zdaniem najlepszy sposób to po prostu śledzenie newsów i aktualności które pojawiają się na największych portalach poświęconych telewizorom. Zaglądając na tvManiaK.pl oraz nasz bliźniaczy serwis poświęcony przede wszystkim telewizorom trójwymiarowym – 3dManiaK.pl zawsze będziecie na bieżąco z tym, jakie TV pojawiają się w sklepach, jaki telewizor warto kupić i wszystkim co pomoże dokonać Wam dobrego i słusznego wyboru.
Koniec
W artykule celowo nie podaliśmy informacji na stronach jakich sklepów i producentów można zostać „wprowadzonym w błąd”. Być może za jakiś czas dane telewizory (które pojawiają się znacznie później w jakimś sklepie) zostaną inaczej oznaczane, by nie znajdowały się w tej samej zakładce, co modele na 2014 rok. Dobrym rozwiązaniem byłoby umieszczenie stosownej informacji, dzięki której odróżnilibyśmy faktyczne nowości od pozostałych TV. Na przykład odrębne kategorie oznaczone jako Nowość oraz Nowość w naszym sklepie.
Czy coś się zmieni w tej kwestii i klienci będą mieli ułatwione podejmowanie decyzji? Przekonamy się wkrótce.
Źródło: własne
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.