Trudno powiedzieć, na ile rozwiązania proponowane przez Sony rozprzestrzenią się na szerszą skalę: wirtualizacja sceny dźwiękowej na pierwszy rzut oka niewiele ma wspólnego z gustami fanów klasycznego stereo, ale po wczytaniu się w zamysł japońskiego producenta okazuje się, że ta idea może nieźle namieszać. Na czym Sony oparło swój pomysł?
360 Reality Audio, czyli obiektowy dźwięk przestrzenny
Przede wszystkim trzeba podkreślić, że technologia ta nie jest kolejnym „bajerem”, który sztucznie wirtualizuje nam dźwięk – w pierwszej kolejności to potężne narzędzie nie dla słuchaczy, ale dla twórców muzyki. Sony umożliwia wprowadzenie dodatkowych informacji, dzięki którym będzie możliwe stworzenie tak zwanych „pól dźwiękowych”. Artysta, realizator czy producent będzie mógł uzupełniać źródła dźwięku — głos wokalistów, chórki, dźwięk instrumentów itp. — informacjami o ich rozmieszczeniu (odległości i kącie). W rezultacie w 360-stopniowej przestrzeni otaczającej słuchacza powstaje trójwymiarowe pole dźwiękowe, w którym można dowolnie rozmieszczać różne dźwięki i składniki muzyki.
Oczywiście nie zapominajmy, że aby móc cieszyć się tą technologią będziemy potrzebowali nie tylko odpowiedniego sprzętu, ale też sama wytwórnia będzie musiała skorzystać z rozwiązań proponowanych przez Sony. Materiały zgodne z tą technologią będą produkowane we współpracy z najważniejszymi wytwórniami fonograficznymi i udostępniane za pośrednictwem serwisów muzycznych. Podejrzewam, że w pierwszej kolejności z nowych możliwości mógłby skorzystać Tidal, który już teraz oferuje muzykę w jakości Hi-Res.
Zestawy muzyczne i głośnik o wysokiej mocy
Poza rozwiązaniami ze świata Hi-Res Sony proponuje również łatwiej osiągalne technologie i sprzęty, które nastawione są na „imprezowe” użytkowanie. Produkty te firma reklamuje hasłem: doświadcz emisji dźwięku i światła we wszystkich kierunkach (360°) wraz z idealnymi do zabawy w plenerze pięcioma nowymi produktami audio o dużej mocy. Portfolio w tej dziedzinie tworzą cztery zestawy muzyczne oraz jeden głośnik, umieszczony na ostatniej pozycji na liście (po kliknięciu w link sprawdzicie specyfikację poszczególnych modeli):
Zestawy muzyczne, mimo różnych specyfikacji, wyróżniają się wspólnymi cechami:
- Systemem emisji we wszystkich kierunkach (360°), wywołującym wrażenie całkowitego otoczenia dźwiękami (V82D i V72D)
- Systemem Spread Sound Generator, zapewniającym spójną percepcję dźwięku z każdego miejsca na parkiecie (V82D i V72D)
- Technologią Jet Bass Booster, zapewniającą głęboki i donośny bas, dobiegający ze specjalnie ukształtowanego, zwężającego się fonowodu w głośniku – taka konstrukcja przyspiesza przepływ powietrza, w wyniku czego bas zyskuje większą energię i zasięg (V82D, V72D, V42D i V02)
- Trybem LIVE SOUND, który dzięki cyfrowemu przetwarzaniu sygnału rozszerza scenę dźwiękową i wytwarza trójwymiarowe brzmienie (V82D, V72D i V42D).
Patrząc na rozwój zainteresowania Sony można powiedzieć, że z jednej strony marka ta ciągle będzie dbała o bardziej wymagającego słuchacza, który preferuje raczej kameralne odsłuchy muzyki w wysokiej jakości (360 Reality Audio), jednocześnie rozbudowaną ofertę kierując na masowego użytkownika, dla którego najważniejszym aspektem będzie głośny, mocny i imprezowy dźwięk.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.