Sony co jakiś czas podejmuje próby stworzenia gry-usługi, która zdobędzie globalną popularność i odniesie sukces. Ostatnim udanym projektem było Helldivers 2, jednak to raczej wyjątek niż reguła. Okazuje się, że ponad 50% takich projektów nie wychodzi – są albo anulowane, albo kończą się porażką.
Technologiczny gigant zaliczył również niedawną porażkę z grą Concord. Ogromne nakłady finansowe i wprowadzenie płatnego modelu przyczyniły się do zamknięcia serwerów zaledwie kilka tygodni po premierze. Mimo tych niepowodzeń, Sony przygotowuje się do świętowania 30-lecia PlayStation, co może być jednym z najważniejszych momentów w historii marki.
Lista porażek i sukcesów Sony
Gry-usługi to produkcje nastawione przede wszystkim na maksymalizację zysków. Zazwyczaj twórcy decydują się na model free-to-play, aby przyciągnąć jak najwięcej graczy. W takim modelu wprowadzają różne elementy kosmetyczne lub drobne ulepszenia, które mogą pomóc graczom, ale nie wpływają na balans rozgrywki. Dzięki temu gracze systematycznie wydają pieniądze, a ci, którzy nie czują potrzeby dokupowania dodatków, mogą cieszyć się darmową zabawą.
Taka strategia pozwala grze zarabiać na siebie i utrzymać dużą bazę aktywnych graczy. Często dodawane są również płatne DLC, aby podstawowa wersja gry pozostała darmowa, jednak bez dodatkowych treści rozgrywka staje się mniej satysfakcjonująca. Takie projekty często pochłaniają miliony dolarów, jak w przypadku gry Concord.
Czas sprawdzić, jakie projekty Sony stworzyło w ostatnich latach:
- MLB The Show – sukces
- Helldivers 2 – sukces
- Foamstars – porażka
- Destruction All-Stars – porażka
- Concord – porażka
- Last of Us 2 Multiplayer – anulowane
- Payback From Bungie – anulowane
- Twisted Metal – anulowane
- New IP From Deviation Games – anulowane
- New IP From London Studio – anulowane
- Spider-Man: The Great Web – anulowane
- Marathon
- Fairgame$
- New IP From Bend Studio
- Horizon multiplayer
- Horizon MMO
Pozycje bez dopiski to gry, które jeszcze powstają, także widzimy, że z 16 produkcji aż 6 zostało anulowane, 3 odniosły porażkę, a dwie – sukces.
Miliony dolarów wydane, jaki jest rezultat?
Z listy najbardziej żałuję „The Last of Us 2 Multiplayer”, ponieważ ambitne plany twórców zostały przerwane na wczesnym etapie produkcji. Przecieki sugerują również, że prace nad nową odsłoną Twisted Metal zostały wstrzymane. Podobnie wygląda sytuacja z projektem Payback, spin-offem Destiny od Bungie, który także został anulowany we wczesnej fazie rozwoju.
Warto jednak skupić się na tytułach, które wciąż powstają. Niestety, gra Marathon od Bungie napotyka na problemy, a Ferigame$ może podzielić los Concorda. Największą zagadką pozostają projekty od Guerrilla Games i Bend Studio.
Sony ma w planach wydanie aż sześciu dużych tytułów do 2026 roku. Uważam jednak, że nie da się być najlepszym we wszystkim. Sony tworzy doskonałe gry single-player, dlatego dziwi mnie, że tytuł taki jak Days Gone nie doczekał się kontynuacji. Mimo że niektóre projekty są finansowymi niewypałami, to zdobyte przy ich tworzeniu umiejętności i doświadczenia zostają z zespołem, co może przynieść lepsze efekty w przyszłości.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Dodaj komentarz